10408100_10205048173383718_6947220590987450177_n

Компютърните игри – възможен нов олимпийски спорт?

Визитка: Георги Георгиев, 26 години, Бакалавър Бизнес Мениджмънт, Магистър Дигитален Маркетинг – специалност иновативни технологии и видеоигри (Университет на Саутхемптън). Директор Гейм Дизайн – “МобиСистемс”

Какво точно е „електронен спорт“? Това е вид интелектуален спорт, който бива улеснен от видеоигра. Най-близкият еквивалент от традиционните спортове е играта на шах. Електронните спортове могат да бъдат отборни и индивидуални.

Нека да започнем с малко статистика за категорията видеоигри наречени „Електронни спортове“ или още познати на английски като eSports

  •  Според списание „Forbes“ през 2015 около 134 милиона души са гледали някаква форма на видеоигри, които биват определяни като електронни спортове. Това е експоненциално повече от предишните години. Започвайки от едва 5 милиона през 2010.
  • Наградните фондове са се покачили повече от 10 пъти от 2010 година насам. Очакванията са, че през 2016, те ще са близо 75 млн. долара. С тази скорост те са най-бързо разрастващите се наградни фондове, от всички видове състезателна активност и се предвижда през 2025 да надминат футбола.

Наградни фондове.

  • Популярността на игрите надхвърля тази на редица други спортове. В графиката може да бъде видяно сравнение между финалите на NBA (Национална баскетболна лига), MLB (Национална бейзболна лига) и League of Legends. За информация – баскетбол и бейзбол са два от най-гледаните спортове в САЩ.

Гледаемост на събития в САЩ.

Кои всъщност са игрите:

Някои от най-популярните игри, които се определят като електронни спортове са:

  • League of Legends (67 млн.+ играчи са активни месечно)
  • Dota 2 (1 млн+ активни играчи месечно)
  • StarCraft 2 (3 млн+ активни играчи месечно)
  • Hearthstone (600 000+ активни играчи месечно)
  • Counter Strike Go (500 000+ активни играчи месечно)

Факторите, които допринасят за успеха са много:

  • Достъпност – игрите са безплатни или изискват много малко вложение, за да започнете да играете
  • Интуитивност – с други думи терминът е „лесни за игра, трудни за овладяване“
  • Позволяват да се откъснеш от реалността и да бъдеш някой друг, поне за кратко забравяйки ежедневни тревоги и проблеми

Къде е България на световната карта? Противно на статии, които ще прочетете България е в силна позиция с традиции изградени през последните 20 години. В България има много играчи, както и такива, които са на световно ниво и се състезават за отбори в най-силните първенства.

Електронните спортове спокойно се превръщат в доходоносен бизнес за различни индустрии. Те биват спонсорирани от големи имена на водещи марки хардуер, напитки, храни, модни линии. Също така средностатистическите играчи изкарват между 2000 и 4000 долара месечно, а най-добрите повече от 150 000 долара месечно. Заплатите в този бранш, комбинирани с рекламни права, както и наградни фондове скоро ще могат да се конкурират с футболни заплати.

Какво предстои?

  • Букмейкърите вече започват да усещат възможността за залагания върху игри, очаква се до 2020 година, те да бъдат основен източник за хазартната индустрия
  • Някои университети в Корея, Китай, САЩ и др. Вече дават стипендии за добри играчи
  • От края на 2014 САЩ издава спортни визи за eSports играчи
  • През 2020 някои игри имат реалната възможност да се превърнат в олимпийски спорт

Финал на League of Legends, 2015
Финал на League of Legends, 2015. Meдисън Скуер Гардън – Ню Йорк, САЩ.

Финал на Star Craft II, 2015
Финал на Star Craft II, 2015. Kатовице – Полша.