Momchil Nekov

„В ЕС трябва да има и взаимно признаване на езикови компетентности“, коментира евродепутатът на заседание на Комисията по култура и образование към ЕП

Брюксел, 19 юни 2018 г. – „Искам да обърна внимание на стипендиите по програма Еразъм +. В момента те не позволяват на младежите със скромни доходи да участват в програмата. Ако целта на Комисията е действително да направи новата програма по-приобщаваща, то студентите от Източна Европа трябва да получават по-големи стипендии“.Това заяви евродепутатът от Групата на Прогресивния алианс на социалистите и демократите в ЕП Момчил Неков по време на заседание на Комисията по култура и образование към ЕП относно бъдещата програма Еразъм +.

 „Не ми се иска и в сферата на образованието да говорим за двойни стандарти между Изтока и Запада“, подчерта Неков.

По време на обсъждането, Неков обърна внимание и на продължаващото обучение и предвиденият малък бюджет за това в програмата.

„Учението през целия живот винаги е било изтъквано като приоритет на политиките на Съюза в областта на образованието. Една от основните цели на програма Еразъм + е именно насърчаването на учението през целия живот. В предложението на Комисията обаче за обучението на възрастни са заделени по-малко от 4% от бюджета на програмата. На територията на ЕС едва 11 % от хората на възраст между 25 и 65 години участват в продължаващо обучение. В България по-малко от 2 % от хората участват в обучение през целия живот. Според целите на Комисията този процент трябва да достигне до 25 % до 2025 г. Аз не виждам обаче с този скромен бюджет как ще стане това“, коментира евродепутатът.

При гласуването на Доклада относно езиковото равенство в ерата на цифровите технологии,  Момчил Неков постави въпроса за явяване на матуритетен изпит по т. нар. „малки“ европейски езици.

„На територията на Съюза има редица семейства, чиито членове живеят, работят и учат на територията на друга държава членка. Изборът да живееш, учиш и работиш на друго място не трябва да става за сметка на връзката с родния език и култура, а точно обратното. За съжаление, децата в тези семейства, често губят връзката с родния си език. Това се дължи от части на факта, че повечето държави членки на ЕС не предвиждат възможност за явяване на матуритетен изпит по т. нар. „малки“ европейски езици като българския, което е чиста проба дискриминация“, заяви Неков.

Според него културната и езиковата идентичност на всеки гражданин на ЕС, независимо от това дали е  роден в България или в Англия, е нещо, което трябва да се браним и ЕС трябва да играе ключова роля в този процес.

„Достъпът до равни възможности е нещо, с което не можем да правим компромис. След като имаме взаимно признаване на дипломи, смятам че трябва да имаме и взаимно признаване на езикови компетентности“, изтъкна Момчил Неков.

По покана на евродепутата в момента в Брюксел е посетителка група, в която има директори на учебни заведения, учители, ученици. Те също присъстваха на заседанието на Комисията по култура и образование към ЕП, като бяха приветствани от председателя на комисията, Петра Камереверт.

За Момчил Неков:

Член на ЕП от Групата на прогресивния алианс на социалистите и демократите;

Член на Комисията по „Земеделие и развитие на селските региони“;

Член на Комисията по „Култура и образование“;

Член на делегациите на ЕП за връзки с Китай и с държавите от Централна Азия, както и на интерпарламентарните работни групи за биоразнообразието и устойчивото развитие, за климатичните промени, за развитие на туризма, културното наследство и европейските културни маршрути, за спорта.