IMG_4801

“Нов закон за просветата беше необходим, но не и в този вид.” – Надя Младенова

Визитка: Надя Младенова – Началник на политическия кабинет на министъра на образованието и науката – Анелия Клисарова /2013-2014/, заместник-председател на НС на МО в БСП с ресор “национални политики”

43-то Народно събрание прие миналата година Нов закон за училищното и предучилищното образование. Младежкото обединение в БСП поискахте от Президента да наложи вето. Защо?

Причините са много. Проблемите също. Поискахме да бъде наложено вето, което естествено не се случи, на първо място, защото новият закон не решава нито един проблем на българското образование. Свидетели сме на стряскащи статистики за ниското ниво на грамотност сред българските ученици, което с всеки изминал учебен срок става все по-ниско. Свидетели сме на голям брой отпадащи ученици поради ниския социален статус на родителите им. Не е нормално, в 21 век, в държава член на ЕС, децата да не ходят на училище, защото родителите им нямат възможност да им купят тетрадки и учебници, да им купят нови обувки и дрешки. Практически законът урежда търговски практики, както по отношение на частните училища, така и по отношение на издаването на безброй много учебници и нищо повече. Лишава деца, които имат увреждания от адекватни педагогически грижи, както и талантливите деца от възможност за развитие. Мога да изброявам дълго, но не мога да посоча нито един нов текст, който ще намали, камо ли да спре негативните тенденции.

На всички нас ни е много забавно когато четем след кандидатстудентските изпити “бисери” на учениците. Лошото е, че те вече не са изключения. За съжаление, нивото е това. И вместо тези, които в момента са в министерството да тръгнат от генезиса на проблемите и да ги решават един по един, те напротив – увеличават ги. Очевидно крайната цел не е просветата на българските граждани. Очевидно е, че образованието не се възприема като фундамент на всяко съвременно общество и неговото развитие от управляващите в момента. Но имайки предвид, какво е тяхното собствено интелектуално ниво, не е учудващо. Няма как един прост човек, пък бил той и безкрайно харизматичен, да разбере, че без образовани хора държавата ни е загубена.

Вие бяхте Началник на политическия кабинет на министъра на образованието и науката Анелия Клисарова. Бихте ли казали, като човек от тази система, има ли връзка между определянето на новото учебно съдържание, което трябва да влезе в учебниците сега, през учебната 2016-2017 година и приетата нова структура на системата на образованието, която ще се приложи през учебната 2017-2018 година?

Това по-скоро е технически въпрос, но отговорът е важен, за да се види хаоса, който са сътворили управляващите още с гласуването на този закон. На 1 август 2016 г. Законът влиза в сила. Само, че част от стандартите трябва да бъдат приети, преди тази дата. Новите учебници, по новите стандарти трябва да влязат два месеца след обнародването на Закона в Държавен вестник. Новото финансиране на училищата ще влезе от 1 януари 2017 година. Един месец след обнародването в ДВ влиза в сила и новата образователна структура – завършване на основно образование в VII клас и разделяне на гимназията на два етапа – до Х и до ХII клас. Ако сте се объркали до момента, не се притеснявайте. Според мен дори институциите не са наясно как ще функционира системата.

За пръв път се приема закон, чиито части влизат в сила “разделно” по най-различно време, а и не е ясно как ще се прилагат отделните глави на закона, без МОН да пусне стандартите, които уреждат основни отношения в системата.

Вносителите твърдят, че с въведеното изискване шофьорска книжка да се взема след завършването на Х клас, ще намалят броя на отпадналите ученици, които те считат, че са главно от ромския етнос. Само че с въвеждането на домашното образование, по преценка на родителите, а не по обективни причини, се появява противоречие, защото на практика всеки втори родител може да “прецени”, че дете му няма да посещава училище. Да не говорим, че тази разпоредба ще влезе чак от 2022 година, което е още един различен срок за въвеждането на едно и също нещо.

Родителите вече поискаха отлагане на прилагането на Закона. Смятате ли, че това е необходимо?

Лично аз смятам, че този Закон не биваше изобщо да бъде приет. Нов закон за просветата беше необходим, но не и в този вид. Разпоредбите му всяват невъобразим хаос в образователната система. Истината е, че текстовете в голямата си част са лобистки и нямат общо с реформа в образованието. В този ред на мисли смятам, че родителите са прави. Необходимо е да се преразгледа целия закон. Вече споменах някои от залегналите в него нормативи. Например, какво ще допринесе за по-доброто образование на децата съществуването на “х” на брой учебници? Ако не се различават по съдържание учебниците на различните издателства, по какво се различават – по корицата? Това не е сериозен аргумент. Ако пък са различни по съдържание, как ще се определя за кои училища, кой учебник ще се ползва? Или в София децата ще учат едно нещо по история и когато се срещнат със съучениците си от Тутракан, например, които ще учат други неща, ще се объркат дали са от една и съща държава.

Какъв проблем решава или с какво допринася за подобряването на образователната система, разделянето на горните класове на два гимназиални етапа? В Х клас не се получава документ за завършена степен на образование. Т.е. детето учи до Х клас, може да вземе книжка, но отново отпада от образователната система и то само две години преди да получи средно образование. Това се прави, защото в Конституцията е записано, че образованието е задължително до навършването на 16 години. Обаче виси във въздуха. Учиш до Х клас, но пак си с диплома за основно образование. Какъв е смисълът, освен още три години да се гарантира, че съответното училище ще взема държавната субсидия, която се дава “на калпак”? Ето, системата на делегираните бюджети също трябваше да се реформира. Но не виждаме такива амбиции в Закона. Учениците ще продължават да бягат от час, ще продължават да им пишат тройки, само, за да минат в по-горен клас и никой няма да прекъсва “обучението” им, защото не качеството, а количеството е важно в момента. Чиста търговийка. А и с демографската катастрофа, която има в България, сами разбирате, че вече няма никакво значение, какво знаят учениците. Важното е изобщо да ги има и да бъдат записани в дадено училище.

Споменахте образователните стандарти. Тях кой би следвало да ги определя?

Образователните стандарти се подготвят от Министерство на образованието и науката. Според Новия закон за образованието стандартите ще бъдат гъвкави, т.е. ще се дава повече свобода на директорите да преценяват, спрямо интересите на учениците, колко часа, по кой предмет да се обучават. Свободата на училищата да избират кои предмети да се учат повече в последния гимназиален етап ще повдигне въпрос, който предстои да се обсъжда в хода на изготвянето на стандартите – как ще изглеждат матурите? Възможно е заради увеличената автономност на директорите, да се получат значителни разминавания в нивото на подготовка по даден предмет дори в две училища с еднакъв профил. Тогава матурата ще трябва да е само върху базовото, т.е. включеното в задължителните часове съдържание, а не в избираемите. Така летвата на финалния изпит може да падне още по-ниско, отколкото е в момента.

Друг проблем, който се изостря е в кандидатстването след завършването на средно образование. Това е проблем, който всички се правят, че не забелязват. Как е възможно да твърдим, че имаме добро средно образование и да се налага родителите да плащат колосални суми за частни уроци на децата си при кандидатстване за висши училища, а и след VII-ми клас? Или децата не са били в училище и не са слушали, или количеството и качеството на материала не са достатъчни, за да продължат своето образование. Това е един огромен проблем, с който се сблъсква всеки и с намаляването на задължителната подготовка, няма никакъв шанс да бъде решен. Образованието се превръща в лукс. Като здравеопазването – който има пари се лекува, който няма има едно единствено право, а и задължение – да си внася осигуровките, но да не получава качествено лечение. С две думи – по време на цялото обучение на децата родителите плащат, чрез своите данъци и образованието като цяло изобщо не е безплатно, само, за да могат пак да плащат, вече директно, за същото образование. Това е абсолютно скандално и е чиста проба държавен рекет!

И все пак наши ученици печелят първите места в различни състезания, навсякъде по света. Как се получава този парадокс?

Вярно е, че е парадокс. В челните класации сме на ЕС по неграмотност, а същевременно печелим първите места в състезания по математика например. Това обаче са по-скоро изключения, отколкото правило. Когато говорим за нивото на образованието, не можем да съдим по малък брой, безспорно талантливи деца, които са и добре подготвени. Значи нещо куца в системата. Има генерални разлики в нивата. Ако вземем за пример математиката, извън състезателите със специална подготовка, ще видим, че и тук не сме съвсем добре. Изследването PISA, чиито резултати си спомням от 2013 година, показва че 44,8% от учениците ни имат знания по математика за “ниво две”, т.е. елементарни. Основната причина е, че математиката се изучава сама за себе си, докато PISA проверява дали наученото в училище може да ти послужи в живота. Българските деца добре се справят с елементарните сметки, знаят формулите, но не могат да правят връзка с реалния живот и да мислят. Например те успешно решават елементарна класация за това какви са продажбите на рок групи, но не могат да изчислят как въртяща се врата задържа топлия въздух в сграда. Давам този пример, не за да омаловажа резултатите на нашите отличници, а за да покажа, че системата на образованието ни не работи, след 25-годишните опити за “реформи”.

Последните дни и разгорелите се скандали относно емблематични произведения на български автори, които отпадат от учебната програма, са пример за това, в какво се е превърнало нашето образование. Между другото, скандали с учебните програми по български език и литература, има още от първият мандат на правителството на ГЕРБ. И днес те са същите. Истината е, че тези програми са разработени, за да бъдат усвоени едни европейски пари, във връзка с разработването на този закон още тогава. Тези огромни суми са раздадени на някакви групи експерти, за да бъдат променени учебните програми, в съответствие със законопроекта. Но единственото, което е дошло на ум на тези експерти и ръководството на министерството, част от което е била народния представител Милена Дамянова – главно действащо лице по “реформата”, е да премахнат емблематични български автори и произведения. Докато приоритет на представителите на ГЕРБ е да “модернизират” българското образование като заменят “История славянобългарска с “Робинзон Крузо”, а не да върнат българските деца в училище и да ги възпитават в ценности различни от тези във “ВИП Брадър”, ще четем обидни статистики. И не само – ще усещаме последствията на гърба си. Двигателят на всяко общество – образованите хора, при нас вече липсва. Управляващите, по безпрецедентен начин затвърдиха във висша ценност добирането до новооткрития МОЛ или да станеш известен, най-вече като си размахаш бельото по някоя телевизия.